Warning: A non-numeric value encountered in /home/customer/www/slotletselschade.nl/public_html/wp-content/plugins/fusion-builder/inc/lib/inc/functions.php on line 1138

Slot Letselschade nieuwsbrief december 2021

Medische fout
De gezondheidszorg in Nederland is over het algemeen van hoog niveau. Toch worden er meer fouten gemaakt dan u misschien denkt. Naar schatting lopen jaarlijks zo’n 40.000 Nederlanders schade op als gevolg van een medische fout. Zo’n 2000 mensen overlijden zelfs aan de gevolgen van die fout. Letsel opgelopen door een medische fout is extra pijnlijk, omdat het wordt veroorzaakt door de persoon die juist uw medisch probleem had moeten verhelpen. Veel mensen blijven met hun schade zitten. Ze vinden het lastig hun arts aansprakelijk te stellen. Dat is onnodig want de arts is immers goed verzekerd. Wat kunt u doen als u het slachtoffer bent van een medische fout en uw schade wilt verhalen?
Een medische misser kan grote gevolgen hebben, niet alleen voor uw gezondheid maar ook voor uw financiële situatie. Daarbij moet u bijvoorbeeld denken aan extra kosten voor medische zorg of hulpmiddelen, kosten van huishoudelijke hulp, woningaanpassingen en juridische hulp. Maar u kunt ook inkomensverlies lijden, als u door de medische fout arbeidsongeschikt bent geraakt. Of uw studie niet heeft kunnen afmaken. Ook dat voelt u doorgaans in uw portemonnee. Daarnaast heeft u recht op smartengeld.
Medische fout of complicatie?
Het onderscheid tussen een medische fout en een complicatie is in de praktijk niet altijd even duidelijk.
Pas bij een echte medische fout, als de schade te wijten is aan een tekortkoming, is uw schade verhaalbaar. In dat geval kunt u als patiënt of nabestaande de arts of de medische instelling met succes aansprakelijk stellen voor de schade.
Dat kan niet bij een complicatie. Van een complicatie is sprake wanneer ondanks juist handelen door de arts een probleem optreedt tijdens een medische behandeling. Bijvoorbeeld bij een van tevoren niet bekende allergie voor bepaalde medicijnen of een ontsteking van de operatiewond.
Wanneer die ontsteking echter veroorzaakt wordt door een in de operatiewond achtergebleven gaasje, is wèl weer sprake van een fout. Ook kan een complicatie tot een medische fout leiden als de arts niet adequaat handelt naar aanleiding van de opgetreden complicatie. Hieruit blijkt dat de scheidslijn tussen fout en complicatie soms erg dun is.
Soorten medische fouten
Op diverse momenten in de medische behandeling kunnen fouten worden gemaakt. Het begint al bij de voorlichting, een arts moet u voldoende informatie verstrekken over het belang van de ingreep, de mogelijke gevaren en mogelijke alternatieven. U moet weloverwogen een beslissing kunnen nemen. Ook kan de fout gelegen zijn in het stellen van een verkeerde diagnose. Verkeerde diagnoses komen helaas vaak voor en kunnen uiteraard verstrekkende gevolgen hebben voor de patiënt. Maar ook bij het uitvoeren van de ingreep en in de nazorg kan het misgaan. Hiervan is sprake als bijvoorbeeld verkeerde medicatie wordt toegediend. Alle uit bovenstaande fouten voortvloeiende schade kan verhaald worden op de aansprakelijke zorgverlener en/of diens aansprakelijkheidsverzekeraar.
Bewijs van de medische fout
De bewijslast van de medische fout ligt bij u als slachtoffer. Aantonen dat een medische fout is gemaakt is vaak lastig. U kunt natuurlijk vragen om een second opinion bij een andere arts, die u al iets wijzer kan maken. De kosten hiervoor worden veelal gedekt worden door uw ziektekostenverzekeraar. Informeer hier vooraf wel eerst altijd naar.
Het belangrijkste bewijsstuk is echter uw medische dossier. U kunt uw medisch dossier opvragen bij de zorgverlener of het ziekenhuis. Zij zijn wettelijk verplicht u een kopie te verstrekken. De verzekeraar van arts of ziekenhuis zal in de aansprakelijkheidsdiscussie doorgaans stellen dat er geen fout is gemaakt, of dat de fout niet de oorzaak is van de door u gestelde schade. Bij onduidelijkheid zal een onafhankelijk medisch deskundige uitkomst moeten bieden. De deskundige zal dan moeten beoordelen of is voldaan aan de professionele standaard. Het is dan aan de juristen om uit te maken of ook sprake is van aansprakelijkheid.
Mag een arts een fout erkennen?
Heel veel artsen denken dat ze van hun verzekeraar niet mogen toegeven een fout te hebben gemaakt. Maar dat is niet juist. In de wet staat dat je een fout mag erkennen. De verzekeraar gaat over de erkenning van de aansprakelijkheid, maar mag je niet verbieden fouten toe te geven. Dus een arts mag erkennen een fout te hebben gemaakt. Het is ook wel zo eerlijk en netjes om dat te doen. Als u iemand aanrijdt door uw schuld, is het toch ook niet meer dan normaal dat toe te geven?
Wat zijn uw mogelijkheden?
Op de afhandeling van medische fouten door ziekenhuizen en verzekeraars valt helaas nog veel kritiek te leveren. Uit onderzoek van De Ombudsman naar de afhandeling van medische claims blijkt dat de medische wereld in de afgelopen 10 jaar nog niet veel opener is geworden over de fouten. In 2010 werd de Goma-richtlijn (Gedragscode Openheid Medische Incidenten) geïntroduceeerd. Deze gedragscode moest leiden tot een betere afwikkeling van de medische aansprakelijkheid. Veel heeft dat nog niet opgeleverd, maar er lijkt de laatste jaren wel meer openheid te komen. Dit vindt zijn oorzaak vooral in wetgeving en tuchtrechtspraak.
Wkkgz
Ook de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) probeert hieraan bij te dragen. Op grond van deze wet moeten medische fouten verplicht aan de patiënt gemeld worden en opgenomen worden in het medisch dossier van de patiënt. De wet moet ook zorgen voor een betere en snellere aanpak van klachten. Zo dienen per 1 januari 2017 alle zorgaanbieders een klachtenfunctionaris te hebben, waar patiënten bij terecht kunnen met hun klacht. Als het gesprek met de klachtenfunctionaris het probleem niet oplost kan de patiënt de kwestie voorleggen aan De Geschillencommisie of een rechtszaak aanspannen.
Toch weten veel patiënten die in een dergelijke situatie terecht komen niet goed waar ze moeten beginnen. De bewijslastverdeling is een enorme drempel, evenals het gebrek aan vertrouwen in een eerlijke behandeling van hun claim. Het is dan ook verstandig om, wanneer u denkt dat er bij uw behandeling sprake is geweest van een medische misser, professionele juridische hulp te zoeken.
Met Slot Letselschade komt u verder
Onze advocaten en juristen hebben jarenlange ervaring met medische zaken. Zij kunnen een goede inschatting geven van de haalbaarheid van uw claim. Ook weten ze welke stappen moeten worden gezet om uw schade te claimen.
Bent u ervan overtuigd dat het om een medische fout gaat en wilt u uw schade claimen? Als u via onze Claimwijzer doorgeeft wat u is overkomen, nemen onze specialisten binnen 24 uur contact met u op. Uiteraard kunt u ook gewoon bellen op 030 20 81 103 of mailen aan info@slotletselschade.nl.
Kosten
Meestal dient een medisch en juridisch haalbaarheidsonderzoek te worden gedaan. Deze kosten dient u zelf te voldoen. Als de aansprakelijkheid komt vast te staan, dan kunnen wij het verdere schaderegelingstraject voor u kosteloos begeleiden. Want na erkenning van aansprakelijkheid moeten ook de kosten van onze werkzaamheden als onderdeel van uw schade worden vergoed door de verzekeraar.

Evelijn Tuynman studeerde rechten in Groningen aan de RUG. Sinds 1 januari 2008 werkt zij als juridisch medewerker bij Slot Letselschade. Daarvoor was zij werkzaam als letselschadejurist bij een grote rechtsbijstandverzekeraar. Op 30 augustus 2019 is Evelijn beëdigd tot advocaat. Naast de zwaardere verkeerszaken behandelt ze werkgeversaansprakelijkheidszaken en arbeidsongeschiktheidsgeschillen, voortvloeiend uit particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Evelijn is gespecialiseerd in medische kunstfouten, medische klacht- en tuchtzaken.
ADVOCAAT
De blogs van Evelijn Tuynman

2022: HET VERTROUWEN KAN WEL EEN BOOSTER GEBRUIKEN
“Er zal niet vaak door zoveel mensen tegelijk op deze wereld uitgekeken zijn naar een nieuw jaar.” Zo begon mijn Nieuwjaarswens vorig jaar. Daarbij had ik uiteraard de hoop dat we dit jaar afscheid zouden kunnen nemen van het Corona-spook, maar dat waart nog steeds rond helaas.
Naast de gevolgen voor de lichamelijke gezondheid, baren inmiddels de gevolgen voor de geestelijke gezondheid misschien nog wel meer zorgen. Oudere mensen die in isolement raken, jongeren die niet meer onbevangen met elkaar om kunnen gaan, leerachterstanden en veel ondernemers die het water aan de lippen staat: de psychische en sociale gevolgen staan terecht steeds meer in het brandpunt.
“Mensen hebben behoefte aan verbinding.”
Ook al een zin uit de vorige Nieuwjaarswens. Hoe waar dat is, is dit jaar wel gebleken. Zonder verbinding en vertrouwen in elkaar gaat het niet. Als de overheid zich onbetrouwbaar opstelt, zie de Toeslagenaffaire en de trage afwikkeling van de schade van de gaswinning in Groningen, dan raakt dat aan de fundamenten van onze rechtsstaat. Als de overheid haar eigen kernwaarden schendt en haar burgers wantrouwt, dan ziekt dat door. Het nu aantredende kabinet heeft het herstel van het vertrouwen niet voor niets tot missie gemaakt.
Maar wij moeten ook naar elkaar kijken: de maatschappij verhardt wordt vaak gezegd. Maar die maatschappij dat is niet een anonieme club die we overal de schuld van kunnen geven alsof het ons niet aangaat. Die maatschappij, dat zijn wij.
Dus, wat doen wij eraan? Want als advocatenkantoor dat slachtoffers bijstaat bij het verhalen van hun schade, komen wij ook vaak in een wij-zij relatie te staan met ‘de andere kant’, meestal een verzekeraar. Het is dan makkelijk als het niet goed loopt in een zaak de schuld bij de ander neer te leggen. Maar daarmee wordt het probleem niet opgelost. Waar twee vechten, hebben in ieder geval twee de verantwoordelijkheid het voortaan beter te doen.
Daarom is het verheugend om te zien dat de Vereniging van Letselschade Advocaten en het Verbond van Verzekeraars stappen hebben gezet om het vertrouwen over en weer te vergroten. Het gaat nu nog slechts om afspraken om de eeuwige discussie over de vergoeding van de kosten van de slachtofferadvocaat zoveel mogelijk in te perken.
Met één van de verzekeraars zijn al verdergaande afspraken gemaakt: over wie wat doet op welk moment, over beter communiceren en hoe we kunnen komen tot een schaderegeling die werkelijk draait om het slachtoffer. Waarin we als het even kan met elkaar optrekken in plaats van steeds tegenover elkaar te staan. Ik hoop van harte dat die afspraken straks ook met de andere verzekeraars gemaakt kunnen worden. Dat zal de positie van slachtoffers namelijk enorm verbeteren.
Ook bij die afspraken is vertrouwen het kernwoord. Als je elkaar vertrouwt hoef je niet alles in beton te gieten. Dan kun je samen nadenken over goede oplossingen. Dan hoef je niet steeds alles te controleren en naar elkaar te wijzen. Dan durf je over je eigen gelijk heen te springen.
Ik hoop van harte dat 2022 het jaar wordt van het herstel van het vertrouwen.
Ik wens u en uw medewerkers namens het hele team van Slot Letselschade fijne feestdagen en een gezond en voorspoedig 2022 toe.
Coen de Koning

Coen de Koning studeerde rechten in Amsterdam aan de UVA en werd in 1994 beëdigd als advocaat. Hij heeft altijd aan de slachtofferkant gewerkt.
Coen probeert altijd buiten de rechter om tot een oplossing te komen, maar als dat niet lukt, dan schroomt hij niet om te procederen. Zo was hij als advocaat betrokken bij een tweetal baanbrekende arresten van de Hoge Raad (Slot/Manege Bergamo en Kooiker/Taxicentrale Nijverdal). Coen heeft veel ervaring met de Wet Deelgeschillenprocedure en is lid van de Denktank Overlijdensschade.